LOL!

2/13/2011

why i choose MIT?

In the previous entry, I've been babbling about the MIT stuffs. Well, ade certain sebab kenapa aku pilih MIT, compared to other university such as Harvard ke, Cambridge ke, takpun Oxford.

1st thing, I'm not into biologist thingy. Ok fine, aku minat CSI and pasal diorang kaji2 tuh sume. Tapi entah sebab kenape, mase Form 3 dulu, aku mintak aliran teknikal. The engineering stuffs, rather than bedah2 orang. So mase tu aku dah dengar2, bace2 la psal MIT nih. Sebutan dia pon senang, Nak2 bile one of my friends, Idzham, de-acronymkan MIT as "Mara Institutes of Technology". Ok tu a few days back lah. Tapi tu lah, aku prefer non-living things rather than living things for my study. So cut long story short, my higher secondary school was filled with the technical stuffs. And a few biological things too. Haha never mind, ignore that.

ni yang Idzham ilhamkan. Jangan bagitau pihak pengurusan UiTM haha.

2ndly, MIT ni sebenarnye femes. Tak kire la dalam game ke, movie ke, ape2 yang ade kaitan dengan "high intellectual thinking", paling kurang mesti ade kaitan dengan MIT. Taktau la sebab ape, tapi kat US sane, MIT ni dikire sebagai institut yang elit, preferable by produser2 filem dan game untuk dijadikan watak dalam produk mereka supaya kelihatan pandai gile babas. Well, salah 1 sebab is MIT is the 4th top university in the world. Dan mungkin MIT adalah top dalam bidang teknologi, jadi memang sesuai la dengan masyarakat masa kini yang most of us use technology in every aspect of our life. No wonder lah kan. Bilelah turn "Mara Institute of Technology" pulak ek? Haha.

Ok yg ke-3, disebabkan MIT ni femes, maka a few movies that I personally looiiikkkeee, ade kaitan dengan MIT nih. 2 of them is 21 and Iron Man, both released in 2008. Memang ade banyak lagi movies yg ade kait dengan MIT, tapi 2 ni is simply the best la dalam menonjolkan otak yang pandai gila genius. 21 is about a true story of a MIT Blackjack Team yang mengunakan teknik "counting cards" untuk beat game Blackjack. Senang cite, kire kad untuk tentukan probability diorang menang Blackjack lah. Btw, untuk Iron Man pulak, Tony Stark graduated dari MIT. Okay sume da tau cite Iron Man kan? Haha okay bole skip. Zzz ayat cam tunggang terbalik. Ahh bialah.

Jadi nak difokuskan pada cite 21 ni. Cite ni berkaitan dengan matematik, which is my favourite subject. So dengan berlatarbelakangkan MIT, jadi bertambahlah minat aku nak masuk MIT ni. Tapi bukan calang2 orang boleh masuk. Kirenye aku nak menjadikan watak Ben Campbell dalam cite ni sebagai role model la dalam bidang matematik. Okay ade ramai tokoh matematik yang terkenal cam Isaac Newton, Gottfried Wilhelm Leibniz, Aristotle, Al-Khawarizmi, Al-Biruni and Al-Haytham, tapi kalau ikutkan muvie, Ben Campbell la jawabnya. Haha. Aduh, macam da tersimpang jaoh je. Okaylah, Ben Campbell ni amek major math kat MIT and memang skor abes la. Gred dia semua tip-top, dan ape yang kurang kat Ben ni, same macam aku, duit. Ok, mungkin untuk kebanyakan orang la. Duit jadi faktor utama tak dapat teruskan pengajian. So Ben ni, kepandaian math dy terserlah, and diinvite masuk MIT Blackjack Team nih. Disebabkan otak dia pandai, dia dapat la shortcut nak dapat duit by gambling nih. Diingatkan semula, cerita ini adalah based on true story. Ben dalam kehidupan sebenar is Jeff Ma, seorang graduan MIT. Okay kronologically, mule2 cite ni real, then diadaptasi ke novel Bringing Down the House, then baru la keluar movienya, 21. So by gambling, dia dapat duit, in the same time gune otak math dia. How cool is that? Sambil praktis otak, sambil dapat duit.

ni Ben Campbell (Jim Sturgess) dalam muvie 21

ni Tony Stark (Robert Downey Jr.) dalam Iron Man

And lastly, yang banyak memberi semangat untuk aku masuk MIT ni adalah, subjek matematik tu sendiri. Aku tak tau kenapa, tapi matematik memang selalu berlegar dalam kepale otak aku nih. Mungkin gene keturunan bapak aku kot. Haha. Okay, so that's it, kalau aku ade point2 tambahan, nanti aku update la balik entry ni.

0 comments:

Post a Comment